Op onze eerste dag gingen we op eigen houtje Saigon verkennen.
Ons GK Central Hotel is bijzonder gunstig gelegen om vandaar lopend een mooi deel van de stad te zien en een aantal bezienswaardigheden te bezoeken. We moesten nog wel een beetje acclimatiseren, maar met zo'n 27 graden zonnig droge warmte en een licht windje voelden we ons prima.
Vanuit het hotel liepen we in luttele minuten zo op de achterkant van de Ben Thanhmarkt af. Met de bloemen- en fruitkramen aan de buitenkant konden we meteen een kleurrijke fotostart maken.

En her en der wordt gekookt, gegeten en eten rondgebracht, want in Vietnam wordt altijd en overal gegeten.... is mijn indruk.
Langs winkels, bouwputten en wegopbrekingen vervolgden we onze route over Le Loi, langs het Rex Hotel naar Hoi Chi Minh Square. Ho Chi Minh zwaait een vriendelijke groet te midden van een aardig parkje met mooie witbloemige frangipanibomen en lotusbloemvijvers. Oompje Ho verleidt menigeen tot het maken van een foto voor zijn standbeeld.
Op de achtergrond manifesteert zich de City Hall. Het 20 jaar eerder gebouwde stadhuis van Parijs is dit in 1908 voltooide stadhuis tot voorbeeld geweest.
Langs de statige gebouwen van de Thanh Ton liepen we onder schaduwrijke palmen. Links torende het blauwglazen gebouw van Vincom voor ons op. Ik dacht dat het iets met telecommunicatie te maken had, maar achteraf las ik dat het het grootste winkelcentrum van Saigon is; zo groot dat het over twee torens verdeeld is. De strakke architectuur is tot in het parkje voor het gebouw doorgevoerd, alles keurig symmetrisch.


De bouwwerkzaamheden rond het plein bleken voor de aanleg van de metro te zijn. Er zijn 6 metrolijnen gepland, aan twee wordt daadwerkelijk gewerkt. Saigon is een stad die zich in razendsnel tempo heeft ontwikkeld tot een metropool met inmiddels meer dan 8 miljoen inwoners. De druk op het wegenverkeersnet en het openbaar vervoer (bussen, taxi's) neemt daarmee evenredig toe. De regering ontmoedigt het gebruik van auto's - deze zijn zeker twee tot drie keer zo duur als in Nederland, zo begrepen wij van onze gidsen. Daarom zijn er zoveel motorbikes (scooters, brommers, motoren). Toch komen er steeds meer auto's en beslist niet alleen de goedkopere merken en uitvoeringen.
Majestic Hotel (1925), waar Graham Greene zich in de jaren '50 tot zijn roman The quiet American liet inspireren. |

![]() |
roze Frangipaniboom |
Oud en nieuw op het water:
In de klassieke gevel van het Riverside Hotel en het daarachter gelegen Majestic herken je het Franse verleden. Op zoek naar wat informatie over de aanleg van de metro, kwam ik op het reisblog Nomadic Notes met allerlei interessante informatie over de stadsontwikkeling van Saigon. Er wordt heel veel nieuw gebouwd, maar er zijn volgens dit blog ook heel veel stilgelegde bouwprojecten. Zo staat de toren achter het Majestic blijkbaar al lange tijd in het oranje bouwplastic en het is de vraag wat er met het gebouw zal gebeuren. Overigens zouden we later op onze reis nog veel meer van dit soort verlaten betonnen karkassen waarnemen en leerden we dat dat een gevolg was van de financiële crisis in Azië in 1998.
Recht tegenover ons ligt het land van Thu Thiem nog groen en leeg, afgezien van de reclameborden, maar verderop staat torenhoge nieuwbouw en daartussen een hoeveelheid hijskranen die doet vermoeden dat er nog heel wat nieuwe gebouwen in aantocht zijn. Het smalle park lag er rustig en groen bij met prachtige bloeiende bomen, die rond de klok van elf welkome schaduw brengen. Met een zacht windje van over het water was het goed toeven. Verschillende malen werd stevig gepoogd ons tot een boottocht over de rivier te verleiden, maar dergelijk aanbod hebben we afgeslagen, omdat er in de stad nog zoveel te zien was.

Terwijl de kanonnen op de Heinekenborden gericht staan, daagt het standbeeld van Tran Hung Dao, de legendarische veldheer die in de 13e eeuw de Mongolen uit Vietnam verdreef, tegen de skyline van de stad op zijn eigen wijze de moderne tijd uit. Even voorbij de rotonde, waar de weg iets smaller was, waagden we dit keer zonder stoplichten de oversteek. Het ging prima!
Ondanks alle technische mogelijkheden van de
tegenwoordige tijd, wordt het ijs voor horeca en winkels op de bromfiets afgeleverd. Tja, als je rond het
middaguur parkeert, kan dat enige lekkage geven.
Kapsalons, beautysalons, massagesalons - schaars, uniform geklede en zwaar opgemaakte dames met blanke huidjes wachtten landerig op hun klanten. Wanneer wij onze gidsen wel eens vroegen of er ook andere diensten werden aangeboden in dit soort gelegenheden, werd dit gewoonlijk ontkend of met een heel vaag "hier en daar, misschien...." weggewimpeld. Prostitutie is officieel verboden in Vietnam en daarmee lijkt het een beetje onbespreekbaar onderwerp. Toen wij later ergens onderweg een man nogal erg openlijk pal langs de weg zijn blaas zagen legen, lachte ons gids: "Vietnamezen zijn te verlegen om elkaar in het openbaar een kusje te geven, maar dit kan dan weer wel". Prostitutie vindt wel degelijk plaats, maar laten we het erop houden dat het met die vermeende verlegenheid te maken heeft, dat seksualiteit en prostitutie nog steeds geen vanzelfsprekende, openlijke gespreksonderwerpen zijn. In kringen binnen de seks industrie, drugsgebruikers en vooral homosexuele mannen is hiv/aids echter een (groeiend) probleem, dat de aandacht van de overheid heeft.
Een groot deel van het leven speelt zich op straat af en zelfs in een jachtige stad als Saigon ervoeren wij een sfeer van gemoedelijkheid en openheid. Overal kun je eten, of je nu een kleine snack of vers fruit op straat uit de hand wilt nuttigen of in een eenvoudige eetgelegenheid op de lage stoeltjes een plekje zoekt of de voorkeur geeft aan een van de meer op toeristen afgestemde restaurants - voor weinig geld kun je goed eten.
Teruglopend van het Herenigingspaleis naar ons hotel kwamen we langs het stadspark, waar veel mensen in de schaduw en tussen de wortels van een enorme ficus hun gemak hadden gezocht. 's Morgens vroeg en 's avonds, wanneer het koeler is, wordt er gebruik gemaakt van de sporttoestellen die er staan opgesteld.
Op de hoek van een groot verkeersplein tijdens de avondspits hebben we ons een poosje staan verbazen. Het lijkt een chaotische wirwar van elkaar kruisende verkeersstromen, het is een kakofonie van getoeter en optrekkende motoren, alles en iedereen baant zich haar of zijns weegs. Wonderlijk genoeg ging alles gewoon goed. Na een minuut of vijf hadden we onze jaardosering fijnstof wel gehad en zijn we naar het hotel gegaan om ons op te frissen om daarna ergens een hapje te gaan eten.

Het viel me wel op dat er vooral heel veel mannen zaten en nauwelijks vrouwelijke gasten. Ook elders heb ik dat wel gezien en ik heb er geen verklaring voor gevonden.
Saigon by night.
Wij zochten bijtijds ons hotel op, want de volgende ochtend moesten we om 8 uur klaar staan voor onze excursie.
Eerst echter nog een verslag van een aantal monumenten in Saigon. Helaas hadden we nu maar één hele dag gehad voor deze stad en hebben we niet alles kunnen zien, wat we wilden, maar we hebben in ieder geval een goede indruk gekregen en het was een aangename eerste kennismaking met Vietnam.
Vervolg van onze wandeling door Saigon >
Geen opmerkingen:
Een reactie posten